نقش ویتامین ها در بدن

ویتامین های در واقع ترکیبات آلی می باشند که خیلی جرئی برای متابولیسم مواد غذایی، رشد و تندرستی بدن ضروری هستند. زمانی که شما تغذیه صحیح و رژیم ناناسب داشته باشید باعث کمبود یک یا چند ویتامین در بدنتان می شود. زمانیکه متوجه شوید که بدن شما چه ویتامین هایی را کم دارد و هیچ کاری را برای درمان انجام ندهید احتمال اینکه به بیماری های مختلف همچون بری بری و پلاگر مبتلا شوید. معمولا میوه‏ها و سبزیجات منابع اصلی ویتامین‏ها هستند. ویتامین ها به دو دسته ویتامین های محلول در آب که شامل: ویتامین C و ویتامین‌های گروه B  و ویتامین های محلول در چربی که شامل:  ویتامین E، ویتامین K، ویتامین D، ویتامین A  هستند تقسیم می شوند. برای رفع نیاز بدن مقدار کمی از هر ویتامینی لازم است پس غذاهایی که می خوریم اگر متنوع باشند به طوز خود به خود ویتامین های ضروری بدن ما را تامین می کند.

ویتامین ها

مسلما همه ما از اینکه کدام ویتامین ها  در بدنمان کم است اطلاع کاملی نداریم، برای اینکه بدانید که هر کدام از بخش های بدنتان چه ویتامینی رو کم داره با دقت موارد زیر رو دنبال کنید. اول از همه درباره موها بررسی می کنیم زیرا مشکل هایی مو برای عمومیت افراد وجود دارد. برای اینکه بدونید که  میزان کدام ویتامین در بدن شما کم است که موهایتان دچار مشکل شده ابتدا باید نوع و جنس موهای خود را به خوبی بشناسید. اگر موهای شما دچار ریزش و شوره شده؟ و یا اینکه موهایتان  انقدر خشک شده که نمیدونید باید چیکار کنید؟! اون دسته از افرادی که دارای ریزش مو هستند با کمبود ویتامین های B2، B5، بیوتین، روی و ویتامین D می باشند، موهای خشک نشان دهنده کمبود ویتامین‌های A و E، امگا۳، پروتئین، سلنیوم و بیوتین می باشد، و اما شوره سر که خیلی باعث آزار شما ی شود به علت کمبود سلنیوم، امگا۳ و ویتامین A می باشد. کمبود ویتامین های  A، C، D و کمبود آهن باعث می شود که مویرگ های چشم شما مدام قرمز باشد، کاهش دید پیدا کنید و در اطراف پلک هایتان دچار پوسته ریزی شوید. جوش‌های پشت بازو، پوسته‌ریزی و خشکی پوست، خونریزی بی‌علت از بینی، کبودی مداوم پوست، جوش زدن در دوران عادت ماهانه و التهاب پوست هم به علت کمبود ویتامین هایی در بدن می باشد که شما را دچار همچین عوارضی می کند. ویتامین هایی که بدن شما در مقابل همچین عوارضی کم دارد شامل: کمبود ویتامین‌های A و E، کمبود ویتامین‌ C، کمبود ویتامین‌ B6، کمبود ویتامین‌های B2، B3 و بیوتین می باشد. همانطور که میبینید کمبود یک سری ویتامین ها که ما اصلا فکرشم نمیکنیم میتونه برای بدن خیلی مفید باشه و نبود هر کدوم باعث میشه مشکلی به وجود بیاد. بدن شما چه ویتامین هایی کم دارد آنها را تامین کنید تا بدنی سالم داشته باشید. کمبود وبتامین B1 در بدن موجب افسردگی، بداخلاقی و بیماریهای عصبی می شود. .برای اینکه این مشکل را حل کنید می توانید از قرص گاباتین نیز برای رفع مشکل خود استفاده کنید.

انواع ویتامین ها

کمبود ویتامین ها

ویتامین های مفید و ویتاین های مضر

تحقیقات نشان دادن که همانطور که برخی از ویتامین ها می توانند برای بدن مفید باشند برخی نیز می توانند مضر باشند،  برخی از ویتامین ها با بیماری ها ارتباط دارند و بخی نیز می توانند باعث افزایش ریسک سنگ کلیه شوند. پس چه بهتر اینکه بدانیم چه ویتامین هایی را می توان مصرف کرد و چه ویتامین هایی را به علت ضرری که دارند نادیده بگیریم. در اکثر غذاهایی که مصرف می کنیم ویتامینD وجود ندارد در صورتیکه این ویتامین ماده حیاتی به حساب می آید، که با کمک کردن به جذب کلسیم به استحکام استخوان ها نیز کمک می کندو یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا ویتامینD  مورد نیاز بدنتان را نیز تامین کنید آفتاب گرفتن است. در واقع می توان گفت که افرادی که ویتامین D  مصرف می کنند دارای طول عمر بیشتری هستند. از مصرف کردن پروبیوتیک‌ خودداری کنید وبه جای خوردن آن مصرف ماست را جزء وعده های غذایی خود قرار دهید. زمانکیه متوجه شدید که بدن شما چه ویتامین هایی را کم دارد قبل از هر اقدامی با مشاوره پزشک متخصص آنها را تهیه کنید تا این نکته را هم به یاد داشته باشید که ویتامینی که در بدن شما کم است جزء ویتامین های مفید است یا ویتاین های مضر.

 

ویتاین ها

ویتامینc

ویتامین C بدنتان کم است

حال شما متوجه شده اید که بدن شما چه ویتامین هایی را کم دارد، و اینکه بدانید  که نقش ویتامین ها در بدن شما از چه اهمیت برخوردار است  قطعا بیشتر به سلامت خود اهمیت می دهید. یکی از ویتامین هایی که ممکن است در بدن شما کم باشد، ویتامینC است. برای اینکه بتوانید کمبود این ویتامین را در بدن خود رفع کنید بهتر است از ترکیبات طبیعی استفاده کنید به طور مثال: خوردن توت فرنگی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، هندوانه، اسفناج، کلم، نارنگی و کیوی ساده ترین کاری است که میشه انجام داد تا ویتامین C مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. در نظر داشته باشید که حذف ویتامین C از رژیم افراد سالم طی ۳۰ روز حتی در صورت اشباع بودن ذخایر آن در بدن، علائم کمبود را تشدید می کند. از دیگر علائمی که نشان دهنده کمبود ویتامین C می توان به پیچ خوردگی شدید موها، درد مفاصل، تورم لثه، افسردگی، سندروم شوگرن (نوعی اختلال التهابی مزمن و وابسته به دستگاه ایمنی) تب، تنگی نفس و… اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای جهان سلامت محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.